Mali koraci u veliku školu ili djeca u prvom razredu

24 lis.

Učitelj koji šeće u sjeni hrama, među učenicima,
ne daje od svoje mudrosti, nego od svoje vjere i svoje ljubavi.
H.Džubran

 

Prijelazom „praga“ osnovne škole počinju prvi koraci u dugi proces koji snažno utječe na razvoj svakog djeteta. Odrastanje od 7.-14. godine predstavlja period njihova najintenzivnijeg tjelesnog, psihičkog i moralnog razvoja koje se značajnim dijelom odvija i u školi, pa ona postaje važnim mjestom njihova potvrđivanja,izgradnje samopoštovanja i slike o sebi.
Možda dramatično, ali u naravi realno,  američki autor opisuje utjecaj školskog života na razvoj djece i njihovu sliko u sebi: „Škola ne samo da predstavlja pozornicu u kojoj se odigrava drama odrastanja, već okuplja najkritičniju publiku na svijetu – vršnjake i učitelje. Tu, licem prema njima, učenici se stalno podsjećaju na svoje propuste i ograničenja ili na svoje uspjehe i mogućnosti“ (prema D.Hamachek,2003.)

U kakvom su odnosu početci školovanja, slika o sebi i školski uspjeh?

Djeca ulaze u školu sa svojim nadama i željama, s poviješću svog malog života, ali i s bremenom često velikih očekivanja.
Nema sumnje da sva djeca žele biti uspješna.  Svaka pozitivna povratna informacija o njima samima ili o onome što rade, za njih je unutarnja nagrada jer su u nečemu dobri, ali i vanjska nagrada jer otvara mogućnost da ih drugi vide kao uspješne i poželjne. U protivnom, nisu poželjni, pa roditelji traže da se ne druže s onima koji imaju problema ili loše uče.

Zato se od početka djeca natječu za ljubav svoje učiteljice jer o njenom mišljenju često ovisi mišljenje roditelja i vršnjaka. Ona je nova, važna osoba u njihovom okruženju koja zamjenjuje roditelje i kojoj vjeruju u svemu (“Tako je rekla učiteljica!”). To što učiteljica kaže ili kako ih vrednuje, inkorporira se u njih mnogo spremnije i nekritičnije nego i u jednom drugom razvojnom periodu.
Zašto? Jer je način na koji poimaju sebe još jako podatan i znatno ovisi o načinu na koji doživljavaju tuđe reakcije na svoje postupke. Stoga, svaki pogled, primjedba i postupak učiteljice  utječe na djetetovu sliku o sebi, a time i na njegov uspjeh i osjećaj zadovoljstva.
Međutim, koliki će stvarni utjecaj imati postupci učiteljice, ne ovisi samo o njihovoj kvaliteti, nego i o ranim iskustvima djece u obitelji.Upravo su rana iskustva ta koja postavljaju temelje svijesti koju djeca imaju o sebi i osjećaju vlastite vrijednosti. Ovisno o njima, djeca interpretiraju poruke učiteljice.
Ako je dijete odrastalo u poticajnoj sredini  steklo je bazičnu sigurnost  i povjerenje u svoje sposobnosti. Bazična sigurnost znači da dijete zna da može pogriješiti i da mu se  ništa loše neće dogoditi, te da će dobiti pomoć kada mu zatreba. Takvo dijete u školi spremno prihvaća zahtjeve, motivirano je i manje osjetljivo na emocionalne posljedice primjedbi na kvalitet svoga  rada. Ono je već u određenoj mjeri razvilo “samoefikasnost” (Bandura)-vjerovanje da je sposobno nešto učiniti.
Djeca koja se doživljavaju samoefikasnima češće su uspješnija i više postižu nego oni koji imaju iste sposobnosti  ali manje vjeruju u sebe.

Dijete koje ne nosi  pozitivna iskustva iz obitelji, koje je nesigurno i nema povjerenja u svoje sposobnosti, obične primjedbe na svoj rad interpretirat će negativno jer će u skladu sa svojim iskustvima tražiti informacije koje će potvrditi njegovu lošu sliku o sebi (naravno, to sve radi nesvjesno). Mislit će i reći:”Ja to ne znam, ja to ne mogu.” Teže će se motivirati, tražit će stalne poticaje i potvrde za svoj rad i u konačnici bez obzira na svoje sposobnosti može postizati lošiji uspjeh.

Stoga, sva djeca, a posebno ona s niskim samopoštovanjem, imaju potrebu za učiteljicom kao brižnom, odraslom osobom koja će ih prihvatiti s razumijevanjem, empatijom i mudrošću. Osobito je to važno u prvim godinama školovanja kada je prevencija mogućeg neuspjeha najučinkovitija.

Oglasi

5 komentara to “Mali koraci u veliku školu ili djeca u prvom razredu”

  1. slakal 25. listopada 2010. u 11:02 am #

    O ovome sam čitala toliko puta, ali mi se vaš nenametljivi stil jako dopao i dojmio.
    Dosta truda ulažem u razvoj i odgoj svoje djece i svaka sugestija pomaže kao poticaj za biti još bolja.
    Jedino sam se zamislila kako su mi oboje djece preosjetljivi, tako kažu obje učiteljice. Očito im nedostaje samopouzdanja, a stvarno se svi u kući trudimo da ih motiviramo. Inače ih svi hvale kao skromnu i iznimno darovitu djecu.

    • agnes 25. listopada 2010. u 8:50 pm #

      Hvala vam i vrlo mi je drago da vam odgovara ovakav način pisanja. Da vas odmah umirim,osjetljivost ne znači manjak samopouzdanja, ona prije može biti znak nježnosti i osjećajnosti što je zapravo vrlo poželjno (odatle i njihova skromnost).Uz darovitost uz koju sigurno idu pohvale imat će dovoljno zdravog samopouzdanja.
      Vaše dvojbe, kao i dvojbe mnogih brižnih roditelja posljedica su činjenice da danas susrećemo previše prodornog,gotovo agresivnog samopouzdanja,a to,složit ćete se, nije nešto čemu treba težiti.

  2. slakal 25. listopada 2010. u 9:22 pm #

    Hvala i vama na “umirivanju”. Upravo zbog tog agresivnog samopouzdanja neke djece, starije dijete se osjećalo ponekad zanemareno od strane učiteljice. Sad, kad je krenula u peti razred se tako “bori” za sebe da me zadivila. Možda je čak i takav odnos dodatno motivirao? Nije svako zlo za zlo?

    P.S. Postavila sam vas kao link kod nas na Putopisima.

  3. agnes 25. listopada 2010. u 9:46 pm #

    Eto,vidi se da dijete ima svoje ja i naravno da nije svako zlo za zlo.
    Usput, preduhitrili ste me s linkom (zbilja telepatski, samo moram skužit kako se to radi)i stvarno sam počašćena. Hvala!
    Sada, gotovo da možemo prijeći na “ti” :-).

  4. slakal 26. listopada 2010. u 7:54 am #

    Nemam ništa protiv. Imam prijedlog za suradnju :-). Javim se mailom.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: